onsdag 23 maj 2012

CP-dockan GIL?

Jag hörde ett radioprogram i taxin idag om några som har gjort en CP-docka som varken svär, dricker, har sex eller bajsar. Dom sa också att vi som har synliga handikapp ofta får för mycket respekt från folk och blir gullade med. Tex. om vi går och handlar själva så framställs vi som såååå duktiga. Det kan jag hålla med om till viss del för jag har själv blivit behandlad som om jag inte fattade något. Men att vi får för mycket respekt tycker jag inte stämmer. Det finns flera tusen som mobbar oss plus att det finns platser där inget är handikapp anpassat. Det märkte jag i stan idag. Vissa platser, tex. en kyrka hade bara en trappa och inte en ramp eller något så att jag och andra rullstolsludna kunde ta oss upp. Om folk respekterade oss helt så skulle allt vara anpassat, tänker jag i alla fall. Det andra som jag reagerade starkt på var att dom som radioreportern intervjuade verkade tro att vi med CP inte svär, dricker sprit, har sex eller inte heller bajsar. Asså, haha WTF? Det där var lite kul faktiskt. CP är fan inte någon religion med regler att inte dricka och ha sex. Och vet ni en hemlighet? Vi bajsar visst. Aja, skum grej. Ska be pappa att förklara hela programmet imorgon för fattar inte det här helt så vill inte skriva för mycket innan jag förstår exakt. Men det verkar skumt...

Deras Facebooksida: http://www.facebook.com/Cpdockan

Vad tycker ni om det här?

4 kommentarer:

  1. Asså WTF?!?! Helt sjukt! :\

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Nattis! Det här verkar helknäppt!! (Har inte hört programmet dock.)

    SvaraRadera
  3. alltså det dom menade var ju att dockan inte svär bajsar eller har sex. Och att folk kan gulla med den istället för oss. ideen är väll att de vill få bort den missriktade välviljan

    SvaraRadera
  4. Bra att du reagerar mot otillgängligheten i samhället och vill göra något åt det. Klart att även vi i rullstol eller med andra gångsvårigheter måste kunna ta oss in i och på alla ställen vi vill till. Cp-dockan vill visa på det felaktiga att bara för att man ha ett funktionshinder så tar folk sig rätten att nedvärdera en och det är också otillgänglighet - man utesluts socialt.
    Lisbet http://ungarorelsehindrade.se/goteborg/

    SvaraRadera